Mer grønnsaker i din diett

Opp gjennom årene har nordmenn blitt anerkjent som ett av de sunneste folkeslagene. Vår andel av overvektige har holdt seg lav, og vi har vært meget gode på å holde sunne dietter. Allikevel har ankomsten av amerikanske hurtigmatkjeder, og ikke minst oppveksten av frossen mat, svekket vår diett. Aldri før har vi laget mindre mat fra bunnen av. Dette svekker vårt inntak av god næring, og da kanskje aller helst fra grønnsaker. Men hvordan legger en til flere grønnsaker i sin diett?

Start en grønnsaksfaste

Den kanskje aller beste måten å ta inn mer grønnsaker i sin diett på er å starte en grønnsaksfaste. Her spiser en kun grønnsaker for en hel uke. Det høres kanskje ikke så vanskelig ut, men noe så enkelt som å planlegge et lite måltid kan bli stressende. Allikevel er dette den beste måten å få inn grønnsaker i sin diett fordi det tvinger deg til å være kreativ med bruken av disse. Har du for eksempel noensinne tenkt på alle de forskjellige måtene du kan bruke en aubergine på? Eller hvor mange forskjellige former du kan kutte en gulrot i for å gi variasjon?

En sunn livsstil

Selv om gode tjenester som lommelegen fra https://kry.no/ er en god hjelp, så er det viktig å ha en sunn livsstil for å unngå sykdom. De fleste av oss får simpelthen ikke i oss nok grønnsaker i hverdagen. Ofte fører dette til livsstilssykdommer. Det er ikke nødvendigvis fedme som er det største problemet innen helsen i Norge. Det er heller mangelen på et variert kosthold og inntak av nok proteiner, vitaminer og annen god næring. Når dette ikke strekker til, så er ikke kroppen forberedt på hverdagens utfordringer. Spesielt når vi møter på sykdom, så er ikke immunforsvaret sterkt nok til å stenge ute sykdommen. Kroppen sliter da også med å begrense hvor lenge denne sykdommen vil vare.

Tipsene du vil elske

Tross dietten, så er det lov å «jukse» litt. Vær kreativ med krydder, og ikke oversalt dine retter, men bruk fortsatt litt tilsetning så du ikke ender opp med å knekke. Et godt tips kan være å bruke soyasaus, som jo er fremstilt av soyabønner, en grønnsak. Du kan også bruke salt og pepper på det meste for å heve smaken. Er du smart, så lager du supper og inkluderer tyngre mat som poteter og gulrøtter i disse. Det kan være vanskelig å føle seg mett på bare grønnsaker, så det er nok liten tvil om at mer fyldige grønnsaker bør være med i dietten din. Prøv deg frem, og stek, bak eller kanskje bare spis rått. Det er en hel verden av grønnsaker der ute som du mest sannsynlig aldri har berørt før!